Morris Commercial C8 4x4 GS 15cwt bouwjaar 1943

Algemene informatie (overgenomen uit book no. 100/ML 5)


Deze Morris is echt heel veel anders dan de Amerikaanse voertuigen uit WW2. Met voorbeelden zal ik e.e.a. aangeven.
Comfort hebben ze nog nooit van gehoord, de wagen doet zijn werk en daar houd het helemaal mee op.

De lichtschakelaar heeft 4 standen: 1 alles uit
                                                     2 alleen achterlicht of asverlichting (waarbij de cardan wit geschilderd is zoals ook airbornejeeps hebben)
                                                     3 zijdeverlichting samen met achterlicht
                                                     4 Koplampen, samen met zijdeverlichting en achterlicht.

Deze wagens hebben dus géén remlicht!, en ook geen oorlogsverlichting zoals de Amerikanen dat wel hebben.
De PTO zit alleen op de compressorwagens, de capstan lier voorop komt op diverse types voor, helaas niet op mijn Morris.
De Engelsen waren erg voorzichtig, voor onder de kap zit een hoofdzekering, en binnen vind je nog eens 4 zekeringen.

Opmerkelijk: Het linkse deel van het instrumentenpaneel (zekeringen, hoofdschakelaar en amperemeter) is volledig onderwaterproof !
Voordat dit deel onder water komt, staat het volledig motorblok incl. de ontsteking al 15 cm. onder water ?

Motor:         Morris 4 cylinder lijnmotor 3519 cc     (450 kg)
Klepspeling:  inlaat 0,004 inch, uitlaat 0,018 inch
Carburateur: Solex 35-40-FVS
Ontsteking:   contactpuntspeling 0,010 - 0,012 inch     ( Lucas DSB122C is bruikbaar na aanpassing)
Rotor:  Intermotor 47510
Achteraslagers: Timken 3987
Wielmaat:     16x900 British rim
Gewicht rijklaar:   2 long Ton 19 Cwt(hundredweight) 3 Quarters 25 lb(pound)  ofwel in goed Nederlands  3046,77 kg
Topsnelheid:        43 Mph  (70 km/uur)

Britse Inhoudsmaten: 1 pint= 0,57 ltr        1 gallon= 4,54 ltr        1 lb = 0,45 kg   (let op!, Amerikaanse maten zijn anders !)
Je kan het ook laten berekenen op http://www.unit-conversion.info/weight.html ,dan weet u het precies.

Motorolie                                         1,5 gallon    30 HD   (13 pints incl. oliefilter)        (gebruik bij voorkeur 20W50)
Oliedruk bij warme motor                 30-40 lb./sq. inch
Versnellingsbak (5 versnellingen)       7    pints      C 600                                                  (gebruik bij voorkeur 80W90)
Koelwater totaal                               4,5 gallon                                                                 (inhoud radiateur 2 gallons 5 pints)
Tussenbak                                        3    pints
Vooras                                             2,5 pints
Stuurbollen                                       0,5 pint
P.T.O. power take-off                      3    pints
Capstan winch                                  1,5 pints
Achteras                                           2,5 pints
Stuurhuis                                           0,75 pint
Brandstoftanks (2x)                          15   gallons elk   (vroeg model 11 gallons elk)     (gebruik bij voorkeur 98 gelood)
Remsysteem                                     1,5  pints remolie Dot 3                                         (gebruik bij voorkeur Dot 4)
 

Tot slot nog enkele websites met info over o.a. Morris.

http://www.waryearsremembered.co.uk/home/MORRISQUAD.htm

http://www.maltahistoricvehicles.com/indanger.htm

http://www.mapleleafup.org/vehicles/softskin/early.html

http://www.milweb.net

onderdelen bestellen kun je via (als ze het al hebben ?):

spares@champ-sparesukltd.com

peter.gaine@btinternet.com

www.craigtoncarparts.co.uk/index.html