Morris historie en modellen uit de periode 40-45


In 1934 kwam de MMC (Morris Motor Company) met de eerste zgn. C modellen voor militair gebruik.
Dit model was gebaseerd op het civiele C model van MMC in 1933 nieuw uitgebracht.

De CS8 was de eerste 15 cwt. uitvoering (C= model,  S= 6 cilinder/25 pk en 8 staat voor 8 feet wielbasis)
direct gevolgd in 1935 door de CDSW    (C= model,  D= dubbele achteras  S= 6 cil. en W= winch)
(Het eerdere model CDFW had nog een 4 cilinder civiel motorblok)

De CS8 is is er eerst met aeroscreen en canvas deurtjes (mark I)
Later is er een volledige voorraam gekomen en halve met ijzer beklede houten deuren (mark II en Mark III)
In 1941 is de productie gestopt. Ze waren allen 4x2

In 1942 werd hij opgevolgd door de C4, dit was dezelfde wagen als de CS8, maar nu met een 4 cilinder motorblok.
Maar nu met een volledige voorraam en halve stalen deuren (mark I)
Vrij snel daarna is de wielbasis ingekort (mark II)

In 1938 zijn er 100 stuks CS9 Armoured car gebouwd op het verlengde chassis van de CS8

In 1940 zijn er ook nog 60 speciale CDSW uitvoeringen gebouwd met een 4 tons takel erop, dit was de Light Breakdown CDSW.

De CS8 en C4 zijn in verschillende uitvoeringen gebouwd. Zoals de Office, Radio, Watertank, brandstofpomp, 2 pounder Portee (kanondrager) en Compressor.

In 1941 werd ook begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe sterkere 4 cilinder motor.
Daaruit ontstond in 1942 de C8 4x4 , die in de uitvoeringen Radio, watertank en compressor verscheen,
In 1943 verscheen op hetzelfde principe gebaseerd de C8 AT tractor (kanontrekker) en de kanondrager C9 portee

In 1944 werd de Quad tractor 4x4 (C8 FAT) gebouwd met een 4 cilinder motor (gebaseerd op de CDSW uit 1935)
Deze wagen moest het 25 pounder kanon trekken.

 

6x6 uitvoering CDFW

6x6 uitvoering CDSW

De kleine C4

C8 radio-uitvoering met ijzeren deuren

CS 8 model uit 1939

Quad artillerietrekker

Morris 10

C9 portee

C8 waterwagen