Munga

**NIEUW**  Foto's van een restauratieproject
>Deel 1<   >Deel 2<   >Deel 3<   >Deel 4<

Auto Union DKW jeep / Cadango

VRACHTWAGEN 0,25 TON, GESCHIKT OM DOOR HET TERREIN TE RIJDEN
( OPEN LAADBAK )  AUTO UNION/DKW F91/4 ( 91/6 )

Gewicht       :      1245 kg  ( 1315 kg )

Motor            :      Carburatormotor Auto Union/DKW F91-1000,
                              Tweetakt, 3 in Rij,
                          
    Waterkoeling, 974 cc, 44 PK ( 32 Kw )

Schakeling  :      Deelgesynchroniseerde versnellingbak
                              met voorschakeling,
                              Eenschijfs droge koppeling, ( 8 V, 2 R )

Besturing     :     Tandheugelbesturing

 Snelheid      :     95 km/h

 Rijbereik      :     Over verharde weg 350 km

 Draaglast     :     375 kg ( 570 kg )

 Bouwjaren   :     1958 – 1968

 Productie     :     46750 stuks waarvan 31000 voor het leger

 Historie

Als in 1954  het leger behoefte toont, bieden de Firma’s Auto Union, Goliath en Porsche, prototypen van lichte terreinwagens aan. Buitenlandse modellen zoals de Amerikaanse Jeep en de Britse Landrover waren te duur. VW was om economische redenen niet bereid om de beproefde VW-Kübelwagen gewijzigd aan de nieuwe normen in productie te nemen.

Het leger beslist in het voorjaar van 1956 voor de invoering van de DKW-Terreinwagen van Auto Union, omdat dit voertuig tijdens de tests de minste gebreken vertoonde, in korte tijd konden er vele geleverd worden, belangrijke onderdelen voldoende voorradig waren vanuit de civiele markt en dat de prijs relatief gunstig was nl. 8.700,00 DM.  (  € 4.382,00 )

 De troepen waren lovend over beide uitvoeringen; de openlaadbakuitvoering met zes zitplaatsen als wapendrager, inzetbaar voor veldverkenning en in gebruik te stellen als ambulance.

 De bijzonderheden aan deze terreinwagen zijn: continue vierwielaandrijving, mengsmering tweetaktmotor met waterkoeling zonder omlooppomp, elke bougie met eigen kontaktpunten op elke cylinder, handrem werkend op de cardan.

Opmerkelijk !
 Van 1954 – 1957 werden deze terreinwagens met motoren van 896 cc respectievelijk 40 PK ( 29 Kw ) gebouwd.

 Deze voertuigen werden vanaf 1978 vervangen door
vrachtauto 0,5 ton, VW Iltis 4 x 4. 


2-takt   974 cc    3 cylinders in lijn    90 km/hr
Onze oosterburen maken al 100 jaar auto's in diverse soorten, zo ook Auto Union, tegenwoordig beter bekend onder de dochternaam Audi.
Eind 50er jaren kwamen ze op de markt met een heel bijzondere jeep, de F91, in uitvoeringen voor 4 - 6 en 8 personen.
Ook het Nederlandse leger heeft er mee gereden!
Er zijn nog veel van de 50.000 exemplaren te vinden binnen Europa, misschien dat er daarom nog geen groot prijskaartje aanhangt zoals aan de meeste andere jeeps van de overige merken.
In brazilie is hij bekend geworden onder de naam Cadango en was en is nog steeds zeer populair, ook in de nederlandse DKW club zijn er diverse leden die er een rijden.

Hieronder wat leuke foto's die ik op de sites vond die onderaan de pagina staan.

De verschillende modellen

F91/4 DKW Munga 4 pers. Nederlandse Leger
F91/8 DKW Munga 8 pers. + DKW brommer
500 KG ongeremd is toegestaan !!

Open Munga met 1/4 ton aanhanger en radio AN GRC-9 ,eigenaar Wout Jansen
 
Voertuig is geheel origineel en regelmatig te bewonderen op open dagen van de KL.


en dit kun je er mee doen !!
De complete modellenlijn in beeld met informatie
Cadango uit 1961 , kijk eens naar die accelarietijden !!
Het begin voor een restaurateur ?
Krachtbron 3 in line 2-takt
Of als het duidelijker moet zijn !!
Constante 4 wiel drive inbegrepen !!
Degelijke Techniek uit het Oostblok
 

Meer informatie nodig ?

DKW Club Nederland

F91-4

CANDANGO

Munga

The Munga

Oldtimers Duits